BdT ... de excursie - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van dop-en-emiel-go-panama - WaarBenJij.nu BdT ... de excursie - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van dop-en-emiel-go-panama - WaarBenJij.nu

BdT ... de excursie

Door: Dop

23 Januari 2013 | Panama, Bocas del Toro

Nog even over BdT de excursiedag.

Eigenlijk ook weer raar, maar wij laten het ons dan gewoon zeggen (tussen 9.00 en 9.30 aanwezig zijn voor de excursie), vragen niet door waarom eigenlijk (ook niet achter gekomen wat nu de reden was voor zo'n vage tijd) dat bedenken we de volgende ochtend, als we dus misschien wel 'n half uur langer hadden kunnen uitslapen ;-)! Helemaal al in Panamese stijl denkend dus...

Onze gids kwam ons halen en wij aan de achterkant bij het hotel in 'n bootje, met 'n man of 8. We hadden bij het boeken al gevraagd met hoeveel man die excursies werden gedaan max, 15 personen. We hadden geen zin in busladingen, dus dat leek ons nog wel ok. 8 was dus uitstekend, vonden wij!

En dan ga je naar Dolphin Bay, de 'broedplaats' van de dolfijnen... (Dat was mijn main goal voor die excursie ;-)). Zoeken zoeken zoeken, maar geen dolfijn te zien! Aaaargh en dat is nog aardig gezegd.

Verder naar t volgende excursiepunt: snorkelen bij n coral reef. Emiel was inmiddels snorkel expert, dus die ging dat wel ff doen. Voor we daar aankwamen, maakten we een tussen'landing' bij n restaurantje, we waren bootje nr zoveel, zo te zien.... Moesten we daar al onze lunch bestellen, tegen mega prijzen voor daar. Ik werd meegetroond, hé, wil je misschien lobster eten, kijk, hier zwemmen ze in het net... Ik: dácht ut niet, ik ga geen 25 dollar betalen zeg.. Hebben op de San Blas eilanden veel te lekker verse kreeft gegeten, die was maar n dollar per kreeft... ( niet dat we niet goud geld betaald hebben voor de trip natuurlijk ;-), maar dat terzijde). Wij wat besteld, hadden niet veel contantjes meer dus we moesten ook nog oppassen met wat we namen, ons eigen water gedronken daar :-)! Komt die gids naar me toe, hij had de hele tijd Spaans gesproken in de boot omdat ik in het begin met handje-schudden ook in mijn beste Spaans had gereageerd, dacht dat we Spaans waren, excuus van hem, hij hoorde ons nu NLs praten :-).

Door naar 't Coral reef. Daar aangekomen, steiger op bij n ook weer zeer commercieel ogend restaurantje.. Daar kon je dus ook vanaf, zwemmen richting het rifje. Was 150 meter, maar niemand heeft t gered om daar te komen, op 1 man (in professioneel duikspul zeg maar) na... De stroming was zo sterk! Echt lachen, zag je mensen met duikbril op verwoede pogingen doen om met armen en benen vooruit te komen... Dat lukte een beetje en dan gingen ze 'n beetje trappelen en hup, handen op de rug. Je zag ze met een rotvaart weer terug 'stromen' :-)!!! En dan keken ze op een gegeven moment zeer verstoord op, omdat ze er niets meer van begrepen!

Gelukkig was er ook een stel zo slim om een grote zak chipjes te voeren aan de 1000-en visjes die daar zwommen, dus we keken zo een aquarium in zeg maar, erg gaaf! Het moge duidelijk zijn dat E echt niet zo dom was om tegen de stroom op te proberen te gaan zwemmen, ook hij bleef op t droge!

O ja, wij dachten, leuk, met maar 8 man in een bootje.... Nou, als je daarna dus 20 bootjes om je heen hebt met hetzelfde aantal of nog meer mensen in de boot, dan is het kleinschaligheid ook snél verdwenen :-(.

Bij de lunch (mijn calamares fritas waren wel erg goed trouwens) ook nog mijn rijst aan de vissen gevoerd, daar ook weer heel veel mooie vissen gezien!

Toen naar Red Frog Beach, wij verwachten iets bijzonders, zeldzame kikker nl. Daar aangekomen, zegt de gids: jullie hebben een uur, spring maar achterop bij die vrachtwagen. Wij weer braaf dat doen, worden we 5 minuten verder afgezet bij n strand. Tja. Rechts was een mega strandtent, waar gegeten en gedronken werd, onder het genot (not) van keiharde muziek. Recht vooruit en links, gewoon (ook nix moois ofzo) strand met zonnende/bakkende mensen. Klaar. Dat was 't. Geen idéé wat we daar nou moesten.... In de verte zagen we wat mensen op een pad langs rotsen lopen. Yes, dan gaan we mooi wandelen en kijken wat we kunnen zien. Nou, 300 meter max en toen kwamen we bij het einde van onze wandeling, een uitkijkplateau. Uit pure wanhoop zijn we maar heel rustig richting bootjes gaan wandelen, we waren er een kwartier te vroeg. Dus maar weer wachten, er was ook echt niets te doen voor ons, in zo'n korte tijd :-(!

Op weg terug naar ons hotel hadden we heel veel geluk! Yes! Toch een paar dolfijnen mogen aanschouwen, beetje aan het cirkelen om onze boot heen. Wij helemaal happy. En dan kwamen er van die stomme bootjes langs, die nergens naar keken, maar alleen met rotvaart doordenderden.. Die hebben wat gemist! Na-nanana-na :- )!

In het hotel nog even aan het zwembad gehangen en toen moesten we weer op pad, we zouden om 17.30 h op Caranero Island zijn, afspraak met onze Fire Fighters. Wij met de taxi naar de watertaxi. En dan voor 1 dollar pp naar de overkant! Gaaf, met zo'n bootje, daar word ik in ieder geval altijd heel blij van :1)!!!