Tour Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van dop-en-emiel-go-panama - WaarBenJij.nu Tour Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van dop-en-emiel-go-panama - WaarBenJij.nu

Tour Panama City

12 Januari 2013 | Panama, Panama-stad

12 januari 2013 - Panama City

Vanochtend rond de klok van tienen met de taxi naar het Canal de Panama gegaan met dezelfde chauffeur als die ons gisteravond kwam halen op het vliegveld. We konden meerijden met een stel dat een tour ging maken vandaag. Dat was een Duitse man met een vrouw uit Peru en daar wonen ze nu ook sinds 3 jaar. Een uurtje of 10 later hebben we ontdekt dat de Josefina en Gundalf heten (zat die niet in Lord of the Rings?). De hele dag met elkaar op pad geweest en dan pas tegen het einde namen uitwisselen. Maar ja, je gaat niet zomaar alles tegen een Duitser zeggen natuurlijk :-) !!

Hoe dan ook, de sluizen van het Panama kanaal zijn een indrukwekkend bouwwerk, zeker als je bedenkt dat dat bijna zo'n 100 jaar geleden gebouwd is. In 2014 is dat zover en dan wordt ook de uitbreiding in gebruik genomen zodat schepen van 350 meter lang en 49 meter breed er door heen kunnen. Dat past nu dus niet. Zoals je op de foto's kunt zien, worden de breedte van huidige sluizen optimaal benut. Het bezoekerscentrum heeft uitzicht over de sluizen met de treintjes (ook wel ezels genaamd ) die de schepen begeleiden.

Daarna besloten om toch maar mee te gaan met de trip door de stad aangezien de hop on hop off bus net zo duur was voor ons tweeën. Na de sluizen zijn we naar een mirador (panorama punt) gegaan van waaruit je een mooi uitzicht hebt op de skyline van Panama City en Casco Viejo, het oude deel van de stad.
Ook staat hier een gigantische vlaggenmast met de vlag van Panama (dûh). Komt er een manneke aangelopen en die maakte het hek open (hing echt 'n bord met verboden toegang op t hek!) en zei lachend 'VIP only'. Toen we achter het hek waren deed hij het weer op slot en konden we nog iets hoger komen en ook bij de vlaggenmast zelf. Hier circelden behoorlijk grote vogels rond die normaal gesproken geen last hebben van toeristen als ze ff uitrusten.

Na dit panoramische 'hoog(s)te punt' gingen we naar een of ander eiland, wat geen eiland meer is, want ze hebben er een weg naar aangelegd?! Leuk, maar niet echt bijzonder. Dus snel door naar Casco Viejo, het oude deel van de stad. Het verkeer was inmiddels wat drukker en we kwamen in een file terecht. Opeens zei Dop tegen de chauffeur dat hij wel weer kon rijden en toen werd hij weer wakker (commentaar Dop: ik schrok, want ik keek opzij omdat hij maar niet begon te rijden: hij was dus ECHT in slaap gevallen!!!). Gelukkig waren we bijna op onze bestemming, dus dat ging nog net lukken met onze Franco.
In Casco Viejo een kort rondritje gehad en daarna gestopt bij een restaurant waar we met de tourgenoten even wat hebben gegeten. Hierna zijn we naar het hotel terug gelopen. Een tochtje van zo'n kilometer of 4 langs het water en dwars door de stad. Onze Oosterbuur en zijn vrouw liepen op een behoorlijk laag tempo, dus het heeft ff geduurd voordat we weer in ons hostel waren .... Slechts 4 uur. Wel nog gestopt bij de McD voor een frisdrankje, want met 30 graden plus wil je wel wat zweten, zeker als je ook nog in het zonnetje loopt langs het water. Uitendelijk via opgebroken wegen en smalle stoepjes langs drukke wegen weer bij de CitiMall uitgekomen, dus 'bijna thuis'.
Hier nog ff langs de supermercado voor wat water en toen nog een paar stappen gezet naar het hostel.

Nu nog even op bedje het eerste deel van dit berichtje tikken en zometeen douchen en eten bij Don Patacón, het restaurant aan het einde van de straat ... Met onze min of meer zelf uitgenodigde mede-tourders. Dus wij lekker wat bestellen ... voorgerecht, hoofdgerecht, biertje ... want ja, daar staan we nu eenmaal om bekend bij jullie allemaal en toen ging de overkant van de tafel bestellen. Nu weet ik dat het crisis is, maar ga dan niet op vakantie ... Een pompoensoep voor hem en wat gewokte groenten voor haar. Dat wordt smullen :-)!
Dop vraagt uiteindelijk of hij geen trek had en inderdaad, het was warm (in Peru is het dat blijkbaar nooit?!) en hij had 's middags al van haar zalm gegeten (was ons niet opgevallen) Maar toen de helft van de groenten over bleef en ik wat van mijn 'kokosnoot rijst' aanbood werd dat zonder al te veel moeite naar binnen geschoven. Zondag gaan ze met een cruiseboot naar de ABC eilanden en dan zullen ze wel los gaan op het all-inclusive buffet :-)! Tenzij ze zelf moeten roeien natuurlijk ....

Groetjes,
D&E

P.S. Foto's volgen z.s.m.

• 13 Januari 2013 - 18:17

Bibanca:

hmmm klinkt nog niet echt opwindend so far ... sorry. Maar dat ligt denk ik aan jullie reisgenoten. Ken die types wel hoor, heeft nix met de crisis te maken, doe ze overal en nergens :0) En die chauffeur van jullie doet me denken aan mijn chauffeur in Frankrijk. Alleen schudde die steeds zijn hoofd naar 1 kant alsof hij contstant zijn nek wilde kraken en als ie dat niet deed zakte zn hoofd voorover alsof hij in slaap viel ... heel eng. Ben dan ook ver voor de plaats van bestemming uitgestapt en heel zielig in t donker met mn hutkoffer achter me aanslepend naar het hotel gelopen. Benieuwd wat jullie nog meer voor types oppikken :0)