Op weg naar de boot - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van dop-en-emiel-go-panama - WaarBenJij.nu Op weg naar de boot - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van dop-en-emiel-go-panama - WaarBenJij.nu

Op weg naar de boot

Door: Emiel

Blijf op de hoogte en volg

14 Januari 2013 | Panama, Panama-stad

14 Januari 2013 - San Blas eilanden

Als jullie gedacht hadden dat we niets meer van ons lieten horen, dan hebben jullie het mis. We zaten 4 dagen op een boot en daar heb je geen wifi of waffi. Dus nu maar meteen een aantal dagen bijkletsen:

Pfjoew, dat was ff lastig, de wekker om 4 uur 's ochtends om naar het vliegveld te gaam voor de vlucht richting Corazon de Jezus. Dit eiland ligt in het gebied dat San Blas genoemd wordt en strekt zich uit over een lengte van 70 km aan de Caribische kant van Panama en omvat zo'n 400 eilandjes. Sommige bewoond, de meeste niet.

De vlucht was wel bijzonder. Ik heb nog nooit achterstevoren gevlogen, maar voor alles is een eerste keer en de mijne was nu gekomen! In een 8 persoons propeller vliegtuigje in de schemer opstijgen om Panama City zien te ontwaken in het ochtendlicht is toch best wel leuk. Dop was in eerste instantie iets minder enthousiast, maar vond het uiteindelijk toch ook wel leuk.

Na zo'n drie kwartier vliegen kwamen we aan de kust en werd de landing ingezet. Tegenover mij zat iemand die deze vlucht al vaker heeft gemaakt en die zat maar met zijn hoofd te schudden. Mmmm, waarom zou dat zijn? Het bleek dat de piloot (een dame met drie strepen naast een meneer met 4 strepen op de schouders, maar dat terzijde) niet tegen de wind in landde maar met de wind mee. Wat ik weet van air crash investigation is dat dit inderdaad niet gebruikelijk is, maar blijkbaar had ze geen zin om de landingsbaan ook weer terug te taxiën en met een scherpe draai werd de landing ingezet. Ik vond het wel meevallen, maar de meneer tegenover mij zei dat dit de meest ruwe landing was die hij had meegemaakt. Eerlijk gezegd had ik meer last van de wind die de hele vlucht door het toestel heen woei.

Maar goed, we zijn geland en intussen was de schipper ook aangekomen in de Dingy. Dus ons koffer ingeladen en op weg naar de boot. Eduardo vertelde ondertussen dat we een soort van upgrade hebben gehad en dat we met een catamaran op pad gaan in plaats van een 'normale' boot. En ik moet zeggen, het is niet verkeerd, zo'n boot die uit 2 halve is opgebouwd. Een lekker dubbel bed ipv 2 lossen bedden in een smalle kajuit zoals we op de Kaapverdische eilanden hadden en de kajuit heeft een raampje net boven het water waardoor je het azuurblauwe water ziet ... Zo naar allemaal :-). Ondertussen kennis gemaakt met Adriana, de vrouw des schips/boots (?)

Na een korte introductie hoe met name het toilet werkt konden we op pad. Maar niet voordat Dop toch eerste even de basisregel van het toiletgebruik heeft gebroken: geen papier (en andere niet menselijke producten) doorspoelen. En dat spoelen is ook niet echt spoelen, maar pompen. Kortom, de schipper was meteen blij met ons ;-). Maar goed, de zeilen werden gehesen en meteen werd duidelijk dat ook een schip in een zonnige omgeving onderhoud nodig heeft: het katrollensysteem voor het heisen van het hoofdzeil brak los van de mast. De popnagels hebben het geen 5 jaar uitgehouden, maar waarom moet dat nou weer meteen bij ons gebeuren? Misschien dat het onderzoeken van de oorzaak een leuk onderwerp is voor mijn afstudeerscriptie Onderhoudstechnologie?!

In ieder geval nog even met de schipper bezig geweest de oude popnagels te verwijderen en nieuwe te plaatsen alvorens het water in te plonsen op weg naar een onbewoond eilandje met een wit strand en palmbomen. Alleen dat mokkel van de Bounty reclame ontbrak nog, maar hé, die had ik zelf meegenomen, dus flippers aan, snorkel op en ploeteren maar. Voor mij was het de eerste echte snorkelklus, dus was ff oefenen, maar inmiddels wel zeesterren en visjes gezien bij de Coco Bandero Cays.

Ondertussen had Adriana de octopus op het vuur gezet en die was inmiddels met rijst, pepers en andere heerlijke toevoegingen omgedoopt tot een overheerlijke lunch. En ja, dat is aan ons natuurlijk helemaal niet besteed. Dus met een lekker glas wijn heerlijk getafeld en gekletst met Eduardo en Adriana. Daarna was Dop uitgeteld en die is nog druk bezig met de siësta. Zelf een beetje gehangen achter op het dek, wat gelezen en deze tekst op papier gezet. Nogmaals dank meneer Jobs voor de uitvinding van de iPad.

15:00 uur - A & E zijn inmiddels met de harpoen op pad gegaan om het avondmaal te vangen en ik ben benoemd tot plv kapitein. Belangrijkste is dat ik weet dat de koelkast gevuld is en ik mag nemen wat ik wil! Zometeen nog even mijn dekknecht zoeken en aan het werk zetten en dan is mijn dag alweer OK :-)

16:00 uur - Helaas heeft de jacht niets opgeleverd en zijn Dop en ik nog met Eduardo op pad geweest. Hij heeft ons afgezet op een eilandje en hij is nog even gaan vissen. Wij nog wat gekletst met andere toeristen op het eiland en ook nog even rond gelopen. Onderweg kwamen we langs een plek met tientallen schelpen, van die grote, die je ook in de brochures ziet voor dit soort vakanties. Nog even lekker op een boomstam gezeten met de voeding in de branding ... IJskoud water van een graadje of 30, wederom erg naar! Edu kwam ons weer ophalen en hij had 2 vissen gevangen. Een grote en een kleintje. Het kleintje ging naar de buren en de grote in de pan. De vooruitzichten voor het avondeten waren niet verkeerd en dat bleek ook echt zo te zijn. Afzien, afzien en nog eens afzien!

  • 18 Januari 2013 - 17:15

    Skor:

    haai Doppie en Mielie,

    Heb zo met jullie te doen....
    Alsmaar moeten lunchen en dineren en vast ook ontbijten, moet er niet aan denken hoor!
    Heel moedig van jullie om alsmaar dit soort verschrikkelijke reizen uit te zoeken!!
    Zag ondertussen een paar toffe pumps op de Zalando reclame die boven jullie reisverslag heen en weer wipt....moest ik hebben!

    Vergeet niet zo'n kleurrijk handwerk van San Blas mee te nemen....die van ons hangt ook al een jaar of tig aan de muur!

    Jongens, het ga jullie goed, ENJOY en blijf drijven!
    Met groet, G & co

  • 18 Januari 2013 - 17:43

    Susanne:

    Wat leuk, ik wist niet dat Emiel zo'n schrijftalent was!
    Het klinkt alsof jullie het daar heerlijk hebben op die boot.
    Ik wil nog wel even een foto zien van Dop in een bounty-pose natuurlijk. Liefs,
    Susanne

  • 18 Januari 2013 - 18:01

    Geert:

    Geweldig boot op boot af hoe staat het met bra.... op z,n catamaran doet het niets aan je schoensel of voer je gelijk de visjes in ieder geval zeer spannend en dat vliegen geweldig . in ieder geval de groetjes en tot schrijvs Geert

  • 18 Januari 2013 - 18:51

    Bibanca:

    Het kan aan mij liggen hoor, maar ik begin toch een rode draad te bespeuren in al jullie avonturen. Wat zeg ik 1 rode draad, het begint inmiddels al een aardig kabeltje te worden .....

    Duistere chauffeurs, memorabele vluchten, (huis)regels negeren/overtreden, dingen die stuk gaan/verloren raken/vergeten worden, "slecht eten", bijna geen vis te bekennen in de buurt maar altijd drank in overvloed .... :0)


  • 19 Januari 2013 - 00:43

    Dop:

    Ik wil heel graag reageren op jullie berichtjes maar het internet is hier zooo enorm traag dat we er sjaggie van worden.. Dat komt dus laterrrr... En ook heel stom, t lukt maar niet om de juiste locatie op deze site op te voeren, we schijnen in Venezuela te zitten, nahja, grrrr! En nu kunnen we ook nog geen foto's hier op de site plaatsen... Dus wordt vervolgd...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 9040

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 28 Januari 2013

Rondreis Panama - Januari 2013

Landen bezocht: