Snorkelen, eten, dobberen .... - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van dop-en-emiel-go-panama - WaarBenJij.nu Snorkelen, eten, dobberen .... - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van dop-en-emiel-go-panama - WaarBenJij.nu

Snorkelen, eten, dobberen ....

Door: Emiel

Blijf op de hoogte en volg

15 Januari 2013 | Panama, Panama-stad

15 januari 2013 - San Blas eilanden

Tja, en nu is Emiel met Eduardo op weg naar een plek buiten de natuurlijke bescherming (het rif) van deze eilandjes, om te snorkelen.. Ik durf (nog) niet, gister zwommen hier een haaitje en een rog bij de boot en buiten t rif hadden ze er gister n heleboel, begreep ik, toen ze daar aan het vissen waren. Edu zegt, ze doen niets hoor, maar ik vind dat gewoon eng, jammerrrrr.... Ben onwijs benieuwd naarEmiel zijn ervaring! Hij vond snorkelen voorheen totaal nix, maar nu begint ie er geloof ik schik in te krijgen, we dachten wel: jammer dat we geen onderwatercamera hebben gekocht :-(.

Adriana is alweer bezig met de lunch, de eerste lobster die ze net van de in hun bootjes passerende indianen hebben gekocht.. Ze vond ze maar klein en ze had er maar 4. Net voer er weer n menneke langs, ze vroeg of hij nog lobsters had, hij ging eerst naar andere bootjes maar zou nog terugkomen.. Zo leuk hier, ze komen langs (A&E hebben daar hun mannetje voor hier) vragen: wat wil je hebben? Oke, dan kom ik morgen terug met 'dat'. Een luxe SRV-man dus :-).

Gister had Edu ons dus gedropt op n eilandje, terwijl hij met speer/harpoen op pad ging. We weten niet wat het voor n vis is maar hier heet t een 'pargo', die hij had gevangen, n kilootje of 6, 7 aan gewicht!!! Adri heeft m gefileerd en wij kregen m met t diner op tafel: echt waanzinnig lekker!

Aha, ze heeft er nog 2 gekocht, die gaan ook de koelkast in! Ze is er nu 1'tje ah pellen voor in de salada :-)!

Nog zoiets!! Die sterren hier, echt zooooo mooi! En nu hou ik maar op, ik ga proberen weer eens wat te lezen, heb al 3 blz gelezen, gewoon geen tijd voor ;-) hier, met al die indrukken, zwemmen, eilandje wandelen, lekker Portugees praten met Adri en heel veel goed eten en trouwens ook heel veel drinken (zeker met mijn lage alcoholconsumptie door de weight watchers).. Ze schenken maar door, want bij al deze gerechten hoort vinho, vinden ze. Het enige jammere is, is dat ze geen dietcoke hebben, voor E handiger ivm z'n diabetes, voor mij ivm de calorietjes.. Dus dan maar water of bier... :-).. Zo rot allemaal ;-)

Aha, vrouwlief is al bezig geweest het eerste deel van de ochtend te verslaan en nu ik nog mijn snorkelervaringen delen .... Eerst naar een plek dicht bij het rif, maar daar was erg veel stroming en dan snorkel je niet echt rielekst, althans ik niet. Gelukkig moesten we eerst tegen de stroming in zwemmen, dus dan heb je al snel door dat dit het niet is voor mij als beginneling. Dus weer terug naar de Zodiac en naar een rif in de buurt van de boot gevaren en daar waren de omstandigheden veel beter! Dus samen met Edu op pad. Vissen, koraal, plantjes, allemaal erg mooi om te zien.

Edu had zijn harpoen meegenomen om nog wat vis te vangen voor het diner of de lunch van morgen. Ik moest bij hem in de buurt blijven, dus zo gezegd, zo gedaan. Op een gegeven moment moest ik naar rechts gaan van hem, dus ik duimpje omhoog en ga naar rechts ... Ik denk, hij volgt wel. Maar op een gegeven moment kijk ik achter me en niemand te bekennen?! Mmmm, dan maar eens boven water kijken en daar ook geen Edu te bekennen. Je moet ook maar net tegelijkertijd boven water zijn om elkaar te kunnen zien. Uiteindelijk zag ik ook de catamaran en die was dichterbij dan de Zodiac, dus ik maar daarheen gesnorkeld. Nog regelmatig gekeken of ik Edu nog kon zien, maar helaas. Dat is wel vervelend, want hij weet dus niet waar ik ben, als onervaren snorkelaar. Beetje balen dus, dus ik maar naar de catamaran gezwommen en onderweg beetje visjes, zeesterren en plantjes gekeken. Ik zwom door ondiep water, wat voor het bedreven raken met snorkelen wel wat prettiger was. Mocht er wat fout gaan, dan kun je in ieder geval gaan staan. Dat voelt toch beter dan in water met veel stroming en een meter of 4 diep!

Ik kom dus op de catamaran en de dames roepen van 'Oh, heb je dat hele eind gezommen?!' (nee, ik ben met de auto) dus ik zeg maar eerst even dat Edu niet weet dat ik hier ben en ik hem ook niet meer heb gezien, waarop Adriana zegt dat dat niet erg is en dat hij dat wel zal ontdekken. Mmmm, zit me dan niet zo heel erg lekker en dat bleek ook achteraf omdat Edu 5 minuten heeft gezocht naar mij en hij me uiteindelijk in de buurt van het eiland zag en veronderstelde dat ik dan wel naar de boot zou zwemmen. Toch maar even excuses aangeboden, maar anderzijds denk ik wel dat hij een beetje op mij had mogen letten. Echter, onder water zit Edu in zijn eigen wereld en hij kan soms wel 5 uur achter elkaar snorkelen. Soms tot ergernis van zijn vrouw, die wel eens 1,5 uur op hem heeft zitten wachten in de Zodiac. Eenmaal is ze gewoon terug gevaren naar de catamaran omdat hij maar niet uit het water wilde komen, ondanks dat ze hem gewaarschuwd had dat ze terug zou gaan. Tsja, latin temperament zullen we maar zeggen?!

Edu had wel 2 baracuda's gevangen. Één is naar een andere boot gegaan omdat daar een handig mannetje op zit die, indien nodig, de koelkast kan repareren. Hier gebeurt dus veel op basis van ruilhandel. Visje ruilen tegen ananas en citroenen of tegen toekomstig te verlenen diensten. Zo zal het vroeger ook wel zijn gegaan omdat geld hier weinig waarde heeft en vriendschap zoveel meer betekent. Dat geldt aan wal toch wat minder is mijn idee?!

  • 19 Januari 2013 - 13:22

    Bibanca:

    Zucht ..... hoezo lelijk blauw is niet mooi! (ja ja ik weet dat t iets anders gezegd wordt en met een andere kleur, maar anders slaat t als een barracuda op t droge ;0) )

    En Dop ik begrijp je angst helemaal hoor. Ik was ook aan t snorkelen bij de Galapagos eilanden toen onze kaptein riep dat we maar weer aan boord moesten komen. "T was weer lang genoeg geweest" zei hij. Ja ja .... we waren nog maar net op t dek of er kwam een "haaitje" langs zwemmen. Eentje waar ik prima languit helemaal in paste! Ik heb t dus ook niet zo op alles wat in t water beweegt en groter is dan mn handtas hahaha. Hmmm begrijp Emiel nu dus ook aangezien hij geen handtas heeft (toch???)

    Ik zou wel even aan Adriana wat recepten vragen .... alles ziet r super lekker uit ... en die passen wel weer prima in je handtas :0)

  • 19 Januari 2013 - 15:01

    Bibanca:

    Om nog een "E" toe te voegen aan jullie verslagen ........

    De temperatuur daalt hier in Nederland en met name in de Noordelijke regionen. Dat betekent ook meteen dat de ijskoorts stijgt, de schaatsen tevoorschijn worden gehaald en geslepen, het weerbulletin elke dag wel iets over de dikte van de bevroren oppervlaktes heeft te melden en zelfs voorspellingen doen voor 2 weken, een ijsvereniging een boete heeft gekregen omdat ze met helikopters de sneeuw van het ijs hebben geblazen maar geen vergunning hadden aangevraagd om zo laag te mogen vliegen... nou ja!!, de eerste wedstrijd op natuurijs al is geschaatst, de eersten waaghalzen er ook al op sommige plekken doorheen zijn gezakt, de helden van de rit van '63 worden geinterviewd .... ja ja het E-woord wordt al weer voorzichtig in de mond genomen......


  • 19 Januari 2013 - 15:06

    Jos:

    Ik heb het ook niet zo op dat gesnorkel onder water.
    Ondertussen wel je straatje vrij van sneeuw gemaakt. Lijkt het net of je thuis bent.Alleen de auto kan ik niet verplaatsen, maar ja, je kunt niet alles hebben.
    Veel plezier maak er een mooie ruilhandel van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Actief sinds 07 Jan. 2013
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 9043

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 28 Januari 2013

Rondreis Panama - Januari 2013

Landen bezocht: